Levd liv eller fersk kompetanse?

Erfarne hender og ny teknologi

Lang erfaring og ny fagkunnskap er begge viktige drivkrefter i en bedrift. Man bør derfor ikke prioritere det ene fremfor det andre – men utnytte det beste fra begge verdener.

Vi i it’s timeout har gleden av å bidra i organisasjons- og endringsprosesser i private og offentlige virksomheter. Ikke sjelden opplever vi at det er konflikt og uenighet mellom “de gamle traverne” og “de unge fremadstormende” – mellom de som gjør det på gamlemåten og de som er født digitale. Og det er ofte de erfarne som føler seg forbigått og satt på et isflak.

Det er liksom det nye som teller. Men er det egentlig sånn?

Det er mye å lære av et levd liv

En to-timers biltur fikk meg virkelig til å innse hvor mye man kan lære ved å åpne opp og tørre å stille spørsmål.

Jeg hadde gleden av å være på reise med to senior fagressurser i forbindelse med et prosjekt. Underveis fornemmet jeg at de følte seg litt på siden av prosjektet vi jobbet med. Som om at deres kunnskap og erfaring ikke var relevant.

Da lanserte jeg min hjertesak: å bidra til å koble levd liv sammen med ny kompetanse – uten at de erfarne retter pekefinger, og uten at de med fersk kunnskap bagatelliserer verdien av å ha levd, prøvet og feilet, og reist seg igjen.

De to kollegaene, som nærmet seg pensjonsalder, lyste opp. Øynene deres glødet, omkranset av linjer fra et levd liv, og de boblet over av ideer og entusiasme – alt fordi vi våget å ta opp dette temaet.

Den to timer lange bilturen ble en øyeåpner for oss alle – og fløy forbi på noe som føltes som to minutter på grunn av de gode samtalene vi hadde.

Dropp pekefingeren, senk guarden og vær nysgjerrig

Nysgjerrighet er en viktig driver for oss i it’s timeout. Før visste jeg best selv – trodde jeg. Og jeg likte heller ikke å be om hjelp. Nå har jeg lært at det å være nysgjerrig på hva andre mener, beriker meg og gjør meg bedre i det jeg driver med.

Noe jeg tror mange ikke er klar over, er at folk faktisk liker å bli spurt om hjelp. Vi liker å føle at vi er til nytte, selv om det kanskje stjeler noen minutter av arbeidsdagen.

I ledergrupper og team vi jobber sammen med, erfarer vi stadig at det å be kolleger om hjelp, styrker arbeidsmiljøet og skaper større tillit og respekt ansatte imellom. Og ikke minst – teamene jobber mer effektivt sammen, på tvers av organisasjonen, nettopp fordi de bruker den samlede kunnskapen og kompetansen på en bedre måte. De spiller på lag i stedet for hver for seg.

Flere ganger i uken tenker jeg over hvor heldig jeg er som har mennesker rundt meg jeg kan be om råd og hjelp. Både unge, nyutdannede med utradisjonelle ideer og erfarne folk med sine levde liv og gode visdomsord. Jeg setter virkelig pris på alle – både samhandlere og samskapere.

Et budskap vi er opptatte av å få frem, er derfor: Dropp pekefingeren, senk guarden og vær nysgjerrig. Verdsett all kunnskapen og kompetansen du har rundt deg – uansett hvor den kommer fra. Vi er sikre på at du får bruk for den en dag.

Dette innlegget er SAMskapt med Magnus Liøkel fra Sommerfuglen Media.